Uw debiteurenrisico is een zaak van ons allemaal. Een laag debiteurenrisico levert in alle opzichten veel voordeel op. Wist u dat u het beheersen van het debiteurenrisico al kunt starten voor de behandeling plaatsvindt? Het is belangrijk om een aantal zaken te checken en uw zorgconsumenten te informeren. En ook in uw klantportaal zijn er een aantal handelingen die u kunt doen. Welke dat zijn, leest u in deze blog!
Allereerst: informeer uw zorgconsument!
Niemand zit te wachten op onverwachte kosten. Daarom is het goed om de zorgconsument vooraf aan te geven wat een behandeling (ongeveer) kost. Volgens de Regeling Mondzorg van de NZa is het zelfs verplicht om boven een bedrag van €250 een begroting te maken. Daarnaast is het goed om aan te geven dat de rekening van Infomedics komt. Dan ziet een zorgconsument deze minder snel over het hoofd in de mail of tussen de post.
En speciaal voor mondzorgaanbieders: Maak gebruik van Pien!
Wist u dat de Pien software al sinds 2015 een label is van Infomedics? Pien is een programma waarin u direct kunt zien of en hoeveel ruimte er nog is voor een vergoeding van de behandeling door de zorgverzekeraar. Zo informeert u de zorgconsument direct over de eigen bijdrage! We hebben Pien dit jaar helemaal vernieuwd om de berekening nóg nauwkeuriger en eenvoudiger voor u te maken. Vraag uw softwareleverancier hoe u gebruik kunt maken van de upgrade!
Stuur de rekening digitaal en check de gegevens
Digitaal factureren heeft een groot aantal voordelen: behalve dat het veel milieuvriendelijker is, voorkomt u dat de rekening zoekraakt in de post of over het hoofd wordt gezien tussen de reclamefolders. Binnenkort zullen wij ook de 1e en 2e herinnering digitaal verzenden. Digitaal factureren is veilig door de tweestapsverificatie en uw zorgconsument kan bovendien áltijd de rekening inzien! Ook het downloaden van de rekening en eventueel indienen bij de zorgverzekeraar gaat zo vele malen soepeler. De zorgconsument kan de rekening bovendien direct voldoen met iDEAL, zonder extra kosten.
Let op: Het komt wel eens voor dat uw zorgconsument verhuist, of dat het e-mailadres en/of 06-nummer is gewijzigd. Het is belangrijk om dit aan te passen in uw praktijksoftware vóór het invoeren van de behandeling. Op het moment dat de rekening niet binnen de gestelde termijn wordt voldaan, heeft dit invloed op uw debiteurenrisico. Dit is gemakkelijk te voorkomen, door te zorgen dat de rekening aan het juiste (e-mail) adres wordt bezorgd!
Houd de openstaande actielijst in Infomedics Inzicht in de gaten
De openstaande acties vindt u op uw portaal, Infomedics Inzicht. Kijk dagelijks of wekelijks even in het portaal of er openstaande acties zijn, zodat u tijdig kunt ingrijpen. Is uw zorgconsument de rekening bijvoorbeeld vergeten of is deze verkeerd bezorgd, dan kunt u met een simpel telefoontje voorkomen dat een rekening wordt overgedragen aan het CMIB. Bij het CMIB nemen de incassokosten toe tot 15% van de hoofdsom met een minimum van €40,-.
Wij raden u ook aan om regelmatig de geblokkeerde zorgconsumenten te checken. Een zorgconsument wordt geblokkeerd op het moment dat er een nieuwe declaratie wordt gedaan en er al een rekening bij het CMIB of de deurwaarder ligt. Wij nemen het debiteurenrisico van de nieuwe vordering dan niet over! Ook in dit geval kan een simpel telefoontje volstaan, als uw zorgconsument bijvoorbeeld niet op de hoogte was van de openstaande rekening.
Verantwoordelijke voor uitvoeren openstaande acties
Wilt u zeker weten dat er geen acties blijven liggen, waardoor een rekening onverhoopt niet betaald wordt? Wijs dan één of twee verantwoordelijken binnen het team aan met als taak het in de gaten houden van openstaande acties. Het is bovendien aan te raden wekelijks te declareren, zodat het sneller duidelijk wordt als zich betalingsproblemen voordoen.
Wilt u meer weten over het beheersen van uw debiteurenrisico?
Download ons kennisdocument hieronder en lees wat u verder kunt doen om uw debiteurenrisico te beheersen!