Betaalvoorwaarden en incassotraject

Originele rekening

Afhankelijk van de afspraken die u met ons heeft gemaakt, declareren wij de rekening eerst bij de zorgverzekeraar. Wanneer de zorg niet (volledig) vergoed wordt, sturen we uw zorgconsument een rekening voor het resterende bedrag.   

U geeft door hoe wij de rekening naar uw zorgconsument moeten versturen: een digitale rekening per e-mail of een papieren rekening met de post. De zorgconsument heeft 30 dagen om te betalen. 

 

Aanmaning

Vergeet de zorgconsument te betalen? Na 30 dagen sturen we een aanmaning. We vragen de zorgconsument om het bedrag binnen 15 dagen te betalen. 

Deze aanmaning wordt ook wel de WIK-brief genoemd, omdat de brief is opgesteld in overeenstemming met artikel 6:96 lid 6 BW. In deze aanmaning leggen we uit dat de zorgconsument wettelijke rente (op grond van art. 6:119 BW) en buitengerechtelijke incassokosten (op grond van art. 6:96 lid 2 sub c BW) aan ons verschuldigd is, als wij de betaling niet binnen 15 dagen hebben ontvangen.

 

Tweede aanmaning

Als we het bedrag niet binnen 15 dagen hebben ontvangen, sturen we een tweede aanmaning met incassokosten van € 31,50.

 

Overdracht aan het CMIB of aan de zorgaanbieder

Betaalt de zorgconsument de tweede aanmaning niet op tijd? Dan zijn er 2 opties, afhankelijk van de afspraken die u met ons heeft gemaakt: 

  • De rekening wordt aan u teruggegeven. U kunt de zorgconsument zelf benaderen voor een betaling. 
  • We sturen de rekening door naar het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB).  
     

Het CMIB stuurt een sommatie met incassokosten volgens het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten (de zogenaamde BIK-staffel). De incassokosten bedragen 15% van de hoofdsom + wettelijke rente (minimaal € 40,-).  

De zorgconsument heeft 5 dagen om de sommatie te betalen. Ontvangen we de betaling niet binnen 5 dagen? Dan ontvangt de zorgconsument een laatste sommatie.

 

Overdracht aan de deurwaarder of aan de zorgaanbieder

De zorgconsument heeft 7 dagen om de laatste sommatie te betalen. Ontvangen we de betaling niet binnen 7 dagen? 
Dan zijn er 2 opties, afhankelijk van de afspraken die u met ons heeft gemaakt:

  • De rekening wordt aan u teruggegeven. U kunt de zorgconsument zelf benaderen voor een betaling. 
  • We sturen de rekening door naar de deurwaarder.

 

Incassotraject afbeelding

Wilt u meer weten over hoe wij ons incassotraject en de betaalvoorwaarden uitleggen aan uw zorgconsument? 
Bekijk dan onderstaande pagina's. 

Lees meer over ons incassotraject

Lees meer over onze betaalvoorwaarden