Bij het kopen of verkopen van een praktijk komen een heleboel (administratieve) zaken kijken. Om ervoor te zorgen dat u de administratie goed op orde heeft, delen we graag wat praktische informatie in deze blog.
Bent u van plan om een praktijk te kopen?
In het aankooptraject moet van alles gebeuren, zoals het regelen van financiering, verzekeringen aanpassen, inrichting van de praktijkruimte, enzovoort. Er volgt ook nog een reeks administratieve handelingen die niet naar de achtergrond mogen verschuiven. Hier moet u onder andere aan denken:
- De eerste stap, meteen een open deur: bent u al ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel? Of heeft u het nodige laten aanpassen bij de KvK?
- De tweede belangrijke stap: u heeft een AGB-registratie nodig om de geleverde zorg te kunnen declareren. Wanneer u een praktijk koopt, dan heeft u een persoonlijke AGB-code nodig én een AGB-code voor de onderneming (praktijkcode). De laatste wordt ook bij Vektis geregistreerd. Hier geeft u onder andere de praktijkcode aan en welke behandelaren er zijn met bijbehorende AGB-codes. Houd er in uw planning rekening mee dat de verwerking bij Vektis voor de AGB-code tot 6 weken kan duren, u kunt dus niet direct verder met de volgende stap.
- De derde stap: meldt u aan bij VECOZO. VECOZO is hét landelijk communicatiepunt voor de zorg. Zij bieden een veilige en kwalitatief hoogwaardige digitale omgeving waarin ketenpartijen administratieve gegevens kunnen uitwisselen.
- Essentieel is ook het aanmelden bij de inspectie als nieuwe zorgaanbieder, en het aanmelden van uw röntgenapparatuur. Hiervoor heeft u de eHerkenning nodig, waarmee vertrouwelijke gegevens veilig kunnen worden uitgewisseld.
- Goed om daarna te checken: staat de softwarelicentie op naam van de (nieuwe) juiste praktijkhouder (KvK-registratie) en met de goede combinatie van de persoonlijke en praktijk AGB-code?
- Een laatste belangrijke factor: heeft u uw declaratieverwerking en factoringproces geregeld? Dat is waar wij in beeld komen en waar we ook goed in zijn! Infomedics neemt dan ook graag uw volledige declaratieverwerking uit handen. U ontvangt uw geld altijd op een vast moment en draagt uw risico aan ons over als u dat wenst. Benieuwd hoe dit precies voor u werkt? Lees hier meer!
Bent u van plan om uw praktijk te verkopen?
En maakt u nu gebruik van de dienstverlening van Infomedics? Dan gaan wij uiteraard graag opnieuw de samenwerking aan met de nieuwe praktijkhouder. Het is handig om ons op tijd te betrekken in het verkoopproces. Zo zorgen we er samen voor dat alle administratieve handelingen op tijd geregeld zijn.
Wil de nieuwe praktijkhouder het contract met Infomedics aanhouden? Dan ontvangen wij voor het opstellen/aanpassen van een contract graag de volgende gegevens van de nieuwe praktijkhouder:
- E-mailadres;
- KvK-nummer van de nieuwe onderneming;
- AGB-code van de onderneming;
- Gegevens van de tekenbevoegde(n) als vermeld op geldig legitimatiebewijs;
- Gegevens van de hoofdcontactpersoon als vermeld op geldig legitimatiebewijs.
Deze informatie kunt u sturen naar uw accountmanager of uw Klantexpert team. Heeft u vragen of kunt u hulp gebruiken, neem dan gerust contact met ons op.