Hoe werkt de nieuwe coulanceregeling?

Stap 1: U krijgt een rekening van Infomedics
Uw zorgaanbieder informeert u over de coulanceregeling. Infomedics stuurt u de rekening voor het volledige bedrag van de behandeling.
Let op! Betaal het bedrag nog niet.

Stap 2: Declareer de rekening van Infomedics bij uw zorgverzekeraar
Declareer de rekening bij uw zorgverzekeraar om een vergoeding te krijgen. Dit kunt u vaak doen via de website of app van uw zorgverzekeraar. Houd er rekening mee dat uw zorgverzekeraar een aantal dagen nodig heeft om uw declaratie te verwerken.

Stap 3: Vergoeding ontvangen en specificatie toesturen
De zorgverzekeraar maakt de vergoeding naar u over en stuurt u een specificatie. Overleg met uw zorgaanbieder wat u moet toesturen. Sommige zorgaanbieders willen de specificatie van uw zorgverzekeraar ontvangen, voordat zij het bedrag aanpassen. Vraag dus na bij uw zorgaanbieder wat zij van u nodig hebben.

Stap 4: Uw zorgaanbieder past het bedrag aan
Zodra uw zorgaanbieder de nodige documenten heeft ontvangen, wordt het openstaande bedrag op uw rekening van Infomedics aangepast. U krijgt hierover een bericht per e-mail.

Stap 5: Betaal de verlaagde rekening
In de e-mail staat een blauwe betaalknop. Betaal hiermee het aangepaste bedrag uit de e-mail aan Infomedics. Doe dit vóór de uiterste betaaldatum om extra kosten te voorkomen. Als u het bedrag niet kunt betalen, kunt u uitstel van betaling of een betalingsregeling aanvragen.
Hoe werkt de oude coulanceregeling?

1. U krijgt een rekening van Infomedics
Uw zorgaanbieder informeert u over de coulanceregeling. Infomedics stuurt u de rekening voor de behandeling. Bijvoorbeeld een rekening van € 1000,-.
Let op! Betaal de rekening nu nog niet.

2. Declareer de rekening van Infomedics bij uw zorgverzekeraar om een vergoeding te krijgen
Dit kunt u vaak doen via de website of een app. Houd er rekening mee dat een zorgverzekeraar een aantal dagen nodig heeft om uw declaratie te verwerken.

3. Betaal de vergoeding van uw zorgverzekeraar aan Infomedics
Wanneer uw zorgverzekeraar uw declaratie heeft verwerkt, krijgt u een specificatie. Op die specificatie staat hoeveel vergoeding u krijgt. Bijvoorbeeld € 700,-
Let op! Maak het volledige bedrag van uw vergoeding handmatig over aan Infomedics. Omdat u slechts een deel van het openstaande bedrag betaalt, is een iDEAL betaling niet mogelijk.
Uw zorgverzekeraar stort een bedrag op uw rekening. Dit bedrag kan lager zijn dan uw vergoeding. In dit geval is uw eigen risico eraf gehaald. U moet dan nog steeds het hele bedrag van uw vergoeding (in ons voorbeeld € 700,-) naar Infomedics overmaken.
Neem voor vragen over uw eigen risico contact op met uw zorgverzekeraar.

4. Bespreek met uw zorgaanbieder wat u moet opsturen
Sommige zorgaanbieders willen de specificatie van uw zorgverzekeraar én een bewijs van uw betaling aan Infomedics ontvangen. Vraag dit dus na bij uw zorgaanbieder.

5. Uw zorgaanbieder scheldt het overgebleven bedrag kwijt
Zodra u aan Infomedics heeft betaald, controleert uw zorgaanbieder uw betaling aan de hand van de specificatie. Heeft u het juiste bedrag betaald? Dan zorgt uw zorgaanbieder ervoor dat het bedrag dat na uw betaling nog open staat, wordt kwijtgescholden. In ons voorbeeld is dit € 300,-. Het bedrag wordt dus € 0,-. U hoeft niets meer te betalen.
Veelgestelde vragen
Ik ben niet tevreden over de behandeling. Wat moet ik doen?
Heeft u een klacht over de behandeling of de zorgmiddelen die zijn gebruikt? Neem dan contact op met uw zorgaanbieder. Infomedics kan helaas geen inhoudelijke vragen over uw behandeling beantwoorden.
Ik heb de rekening al volledig betaald. Wat moet ik doen?
Neem hiervoor contact met ons op via chat of telefoon. U kunt direct naar een medewerker vragen.
Waarom staan er incassokosten op de rekening?
U krijgt een 2e aanmaning met incassokosten als we na de 1e aanmaning geen volledige betaling hebben ontvangen. We sturen altijd eerst de originele rekening per e-mail of per post. U heeft 30 dagen om deze rekening te betalen.
Het kan natuurlijk gebeuren dat u vergeet te betalen. Daarom sturen we na 30 dagen een aanmaning. Als het bedrag van de 1e aanmaning niet binnen 15 dagen bij ons op de rekening staat, sturen we een 2e aanmaning met incassokosten.
Let op: uw zorgaanbieder past geen coulance toe op incassokosten.
Ik kan niet op tijd betalen. Wat moet ik doen?
U heeft 30 dagen om de rekening van Infomedics te betalen. Declareer uw rekening zo snel mogelijk bij uw zorgverzekeraar. Lukt het niet om binnen 30 dagen te betalen? Bekijk dan de mogelijkheden op infomedics.nl/hulp-bij-betalen.
Let op: als u niet op tijd betaalt of contact met ons opneemt, is er een mogelijkheid dat de coulance komt te vervallen en dat u de rekening in zijn geheel moet betalen.
Hoe werkt het met mijn eigen risico?
In sommige gevallen kan het zijn dat uw zorgverzekeraar niet uw hele vergoeding naar u overmaakt, maar dat het bedrag lager is. In dit geval hebben zij uw eigen risico eraf gehaald.
Let op: u moet dan nog steeds het hele bedrag dat in de e-mail staat aan Infomedics betalen.
Neem bij vragen over de stand van uw eigen risico contact op met uw zorgverzekeraar. Infomedics kan helaas geen vragen over uw vergoeding of eigen risico beantwoorden.
Hoe werkt het met de uitbetaling van de zorgverzekeraar?
Nadat u de rekening bij uw zorgverzekeraar heeft gedeclareerd, ontvangt u een specificatie. Daarop staat hoeveel vergoeding u krijgt. Uw zorgverzekeraar betaalt uw vergoeding uit aan u.
Ik heb vragen over de hoogte van mijn vergoeding. Wat moet ik doen?
Krijgt u minder vergoeding dan u had verwacht? Neem bij vragen contact op met uw zorgverzekeraar. Infomedics kan helaas geen vragen over uw vergoeding beantwoorden.
Is de rekening al gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar?
Uw rekening is nog niet gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Wij kunnen de rekening niet voor u declareren, omdat uw zorgaanbieder geen contract heeft met uw zorgverzekeraar. U kunt de rekening zelf declareren voor een vergoeding.
Waarom krijg ik een volledige rekening?
U ontvangt een volledige rekening, omdat uw verzekeraar deze nodig heeft. Op de rekening staat precies vermeld welke behandeling u heeft ontvangen en wat de kosten hiervan zijn. De zorgverzekeraar gebruikt deze informatie om te berekenen welk bedrag zij aan u vergoeden. Zonder een volledige originele rekening kunnen zij dit niet correct afhandelen.
Hoe werkt de coulanceregeling voor een minderjarige?
De coulanceregeling werkt voor een minderjarige hetzelfde als voor een meerderjarige.
Hoe kan ik gebruik maken van de coulanceregeling?
Als u in aanmerking komt voor de coulanceregeling, informeert uw zorgaanbieder u hierover. Wilt u meer informatie over hoe het bij uw zorgaanbieder precies werkt? Raadpleeg dan de website of flyer van uw zorgaanbieder. Heeft u daarna nog andere vragen over uw coulanceregeling? Neem dan contact op via onze digitale assistent Ella en vraag naar een medewerker.
Waarom heb ik een rekening van Infomedics gekregen?
U heeft een rekening van Infomedics gekregen omdat uw zorgaanbieder geen contract heeft met uw zorgverzekeraar. Declareer de rekening zelf bij uw zorgverzekeraar om een vergoeding te ontvangen.
Wat houdt de coulanceregeling in?
Omdat uw zorgaanbieder geen contract heeft met uw zorgverzekeraar, past uw zorgaanbieder coulance toe. Zo betaalt u nooit meer dan bij een zorgaanbieder die wel een contract heeft met de zorgverzekeraar.