Waarom heb ik een herinnering gekregen, maar geen originele rekening?
Infomedics stuurt u nooit als eerste een 1e herinnering of 2e herinnering (met extra kosten). We sturen altijd eerst een originele rekening per e-mail of per post. We denken graag met u mee.
Digitale rekening per e-mail
Krijgt u de rekeningen per e-mail? Dan kan de originele rekening in uw spamfolder terecht zijn gekomen. Tip: voeg het e-mailadres rekening@infomedics.nl toe aan uw veilige of favoriete afzenders. De volgende rekening komt dan nooit in uw spamfolder.
Als we zien dat u de e-mail van de originele rekening nooit geopend hebt, dan sturen we de originele rekening opnieuw per post.
Papieren rekening per post
Als u uw rekeningen per post ontvangt, dan raden wij u aan om de PostNL app te downloaden. In deze app kunt u zien welke poststukken eraan komen. Infomedics kan helaas niet zien waarom u een rekening niet heeft ontvangen, omdat er geen trackingsysteem op de post zit. Als u vragen of opmerkingen heeft over de postbezorging, kunt u contact opnemen met PostNL.
Ik heb mijn rekening al betaald. Waarom krijg ik een herinnering?
Dan hebben uw betaling en onze herinnering elkaar misschien gekruist. Onze herinnering was dan al onderweg op het moment dat wij uw betaling verwerkten.
Betaling controleren
Wilt u weten of uw betaling goed bij ons binnen is gekomen? Voer dan hieronder het betalingskenmerk in. Het betalingskenmerk staat linksboven op de rekening. Het heeft 14 cijfers en eindigt altijd op 071.
Is uw rekening betaald? Dan kunt u de herinnering weggooien. Het kan tot 3 werkdagen duren om uw betaling te verwerken.
Als er iets niet klopt
Geeft de rekeningchecker aan dat uw rekening niet is betaald, maar denkt u van wel? Neem dan contact op via onze digitale assistent Ella.
Waarom heb ik een herinnering met incassokosten gekregen?
U krijgt een herinnering met incassokosten als we na de 1e herinnering geen volledige betaling hebben ontvangen. Infomedics zal u nooit meteen een 1e herinnering of 2e herinnering (met extra kosten) sturen.
Originele rekening
U heeft een behandeling gehad of een bezoek gebracht aan een praktijk. We sturen altijd eerst een originele rekening per e-mail of per post. U heeft 30 dagen om deze rekening te betalen.
1e herinnering
Het kan natuurlijk gebeuren dat u een rekening vergeet te betalen. Daarom sturen we na 30 dagen een 1e herinnering. We vragen u dan om het bedrag binnen 15 dagen te betalen.
Laatste herinnering met incassokosten
Als het bedrag van de 1e herinnering niet binnen 15 dagen bij ons op de rekening staat, sturen we een laatste herinnering met incassokosten.
Incassobureau
Voorkom extra kosten. Als het bedrag van de laatste herinnering niet binnen 1 week op onze rekening staat, krijgt u een aanmaning van het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB). Op een aanmaning van het CMIB zitten extra incassokosten van minimaal €40,-.
Ik heb een betalingsregeling. Waarom krijg ik een herinnering?
Heeft u een herinnering gekregen terwijl u een betalingsregeling had? Dat gebeurt als uw betalingsregeling automatisch is gestopt.
Waarom is mijn betalingsregeling gestopt?
Uw betalingsregeling wordt automatisch gestopt als we een betaling niet op de afgesproken betaaldatum hebben ontvangen.
Hebt u een betalingsregeling met automatische incasso afgesproken? Dan is het niet gelukt om het bedrag van uw rekening af te schrijven.
Als er iets niet klopt
Wilt u controleren wat er met uw betaling gebeurd is? Of wilt u een nieuwe betalingsregeling afspreken? Neem dan contact op via onze digitale assistent Ella.
Waarom rekent Infomedics incassokosten?
Infomedics rekent incassokosten omdat het ons geld kost als u de rekening niet op tijd betaalt. Hieronder leggen we dit uit.
Infomedics werkt voor uw zorgaanbieder en verstuurt namens hen de rekeningen. Dat scheelt uw zorgaanbieder veel administratie.
Voordat we u een rekening sturen, doen we al een aantal dingen die ons geld kosten:
- We ontvangen de declaratie van uw zorgaanbieder en gaan ermee aan de slag.
- We betalen uw zorgaanbieder direct uit voor de geleverde zorg. Hiervoor lenen we geld, want we verwerken elke week honderdduizenden declaraties.
- We controleren meestal bij uw zorgverzekeraar of u recht heeft op een vergoeding.
Voor het bedrag dat overblijft, sturen we u een rekening. We willen u genoeg tijd geven om die rekening zonder extra kosten te betalen. Daarom bieden we:
- 30 dagen om te betalen. Daarna sturen we een 1e herinnering. U heeft dan nog eens 14 dagen om de rekening zonder extra kosten te betalen.
- Uitstel van betaling of een betalingsregeling. Beide mogelijkheden zijn kosteloos.
Lees hier meer over de mogelijkheden
Lukt het u toch niet om op tijd te betalen? Pas dan sturen we een 2e herinnering met incassokosten en rente. Deze kosten rekenen we omdat:
- Het ons geld kost om u herinneringen te sturen. Denk daarbij aan kosten voor administratie en verzending.
- Het ons steeds meer geld kost, als een rekening langer open staat. Infomedics moet hiervoor geld lenen en over deze lening betalen we rente.
Voldoen jullie wel aan de wet?
Ja, volgens de Wet Incassokosten mogen we € 40,- incassokosten rekenen over elke rekening tot € 266,67. Daarboven mogen we méér rekenen. Infomedics kiest ervoor om € 31,50 te rekenen. Dit bedrag wordt niet aangepast aan de hoogte van de rekening. Daar bovenop rekenen wij de wettelijke rente.
Infomedics werkt samen met meer dan 7500 zorgaanbieders en stuurt honderdduizenden rekeningen per week naar mensen in heel Nederland. Dat betekent een grote verantwoordelijkheid waar we heel zorgvuldig mee omgaan. We hebben goed nagedacht over ons incassotraject en we doen aan Sociaal Verantwoord Incasseren.
Lees meer over Sociaal Verantwoord Incasseren
Ik wil meer weten over incassokosten
Kijk dan op: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassokosten
Ik heb een brief van het CMIB gekregen. Wat moet ik doen?
Als u een brief van het CMIB heeft ontvangen, betekent dit dat de rekening van Infomedics niet op tijd betaald is. Maak het bedrag over naar het CMIB om extra kosten te voorkomen.
Rekening betalen aan Infomedics
U heeft 30 dagen om uw rekening te betalen. Als de betaling niet voor de betaaldatum bij ons binnen is gekomen, sturen we u een herinnering. Wij vragen u dan om het bedrag binnen 15 dagen te betalen. Als het bedrag niet binnen 15 dagen bij Infomedics op de rekening staat, sturen we een laatste herinnering met incassokosten.
Rekening doorgestuurd naar het CMIB
Als er na de laatste herinnering geen betaling binnen is gekomen bij Infomedics, wordt de rekening doorgestuurd naar het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB). Het CMIB stuurt dan een aanmaning met incassokosten van minimaal € 40,-. Als er na de aanmaning geen betaling binnen is gekomen, wordt er een laatste aanmaning verstuurd. Als de laatste aanmaning niet binnen 7 dagen betaald is, wordt de rekening doorgestuurd naar de deurwaarder.
Als u een brief van het CMIB heeft gekregen, kan Infomedics u niet meer helpen. Betaal de rekening zo snel mogelijk of neem contact op met het CMIB via 036-3100899.
Ik heb een brief van de deurwaarder gekregen. Wat moet ik doen?
U krijgt een brief van de deurwaarder als uw rekening van Infomedics en de aanmaning van het Centraal Medisch Incassobureau (CMIB) niet op tijd betaald zijn. Betaal de deurwaarder zo snel mogelijk om te voorkomen dat er beslag wordt gelegd op uw bezittingen. Of neem contact op met de deurwaarder.
Rekening betalen aan Infomedics
U heeft 30 dagen om uw rekening te betalen. Als we de betaling niet voor de betaaldatum ontvangen, sturen we u een herinnering. We vragen u dan om het bedrag binnen 15 dagen te betalen. Als het bedrag niet binnen 15 dagen bij Infomedics op de rekening staat, sturen we een laatste herinnering met incassokosten.
Rekening doorgestuurd naar het CMIB
Als er na de laatste herinnering geen betaling binnen is gekomen bij Infomedics, wordt de rekening doorgestuurd naar het CMIB. Het CMIB stuurt dan een aanmaning met incassokosten van minimaal € 40,-. Als er na de aanmaning geen betaling binnen is gekomen, wordt er een laatste aanmaning verstuurd. Als de laatste aanmaning niet binnen 7 dagen betaald is, wordt de rekening doorgestuurd naar de deurwaarder.
Rekening doorgestuurd naar de deurwaarder
Als u een brief van de deurwaarder heeft gekregen, kunnen Infomedics en het CMIB u niet meer helpen. Neem zo snel mogelijk contact op met de deurwaarder.
Contactgegevens deurwaarder Yards
info@yardsalmere.nl
036-549 33 00
Contactgegevens deurwaarder Bosveld
info@bosveld.nl
033-470 00 00
Andere onderwerpen
Rekening betalen
Betaling checken of meer weten over de betaalopties?
Digitale rekening
Rekening kwijt of hulp nodig bij downloaden?
Vergoedingen
Vraag over de vergoeding van uw zorgverzekeraar?
Gegevens wijzigen
Verhuisd, nieuw e-mailadres of mobiel nummer?
Portaal zorgconsumenten
Gebruikersnaam vergeten of hulp nodig bij het account?
Andere vragen
Onjuiste rekening, kopie nodig of nog niks ontvangen?
Over Infomedics
Meer weten over Infomedics?
English FAQ
Read the most frequently asked questions in English.